islom-instituti@umail.uz         71-227-42-37

Subk qishlog’idan chiqqan din toji

Imom, qozilar qozisi, Abdul-Vahhob Taqyiddin o’g’li Abil-Hasan Ali Zaynuddin Abdul-Kofining o‘g‘li Ziyouddin Ali Tamomning o’g’li Yusuf Yahyo o’g’li Umar Usmon o’g’li Ali Sivar o‘g‘li Solimas-Subki al-Ansoriy al-Xazraji ash-Shofe’iy al-Ash’ariy.

U kishining kunyasi Abu Nasr, laqabi Tojuddin (Islom toji). U kishini Misr qishloqlaridan biri hisoblangan subklik deyishadi. U kishi hijriy 727-yilda Qohirada tavallud topgan. Imom  Tojuddin  ilm  bilan  nom  qozongan  oilada  voyaga  yetgan.  Otasi shayx, imom, shayxulislom Takiyuddin Ali Abdul-qofiy (vafoti 756-hijriy) faqih, usuliy, turli ilmlarda foydali  asarlar  muallifi,  bobosi  Zaynuddin  Abdul-qofiy  (vafoti  hijriy  735-yil), u kishining katta akasi Bahouddin Ahmad  Ali o‘g‘li (vafoti hijriy 773-yil),  ikkinchi ukasi Jamoliddin Husayn Ali o‘g‘li (vaf. 75-hijriy) –barchasi buyuk  olimlardan hisoblangan. Tojuddin  ilmiy  muhitda  ulg’aydi  va  Misrda  bir  guruh  olimlarning saboqlarini  tingladi,  keyin  otasi  bilan  739-yilda  Damashqqa  keldi  va  Hofiz  Abul-Hajjoj al-Mizziydan tahsil oldi, Imom az-Zahabiy bilan bir joyda bo’lishgan edi. Imom Tojuddin  Damashq  va  boshqa  shaharlarning  ko‘plab  madrasalarida  dars   bera boshladi.

U kishi “Aziziya”, “G‘azaliya”,  “Azraviya”,  “Nosiriya”,  “Dorul  Hadis  Ashrafiya”, “Shayxuniya” va boshqa ko‘plab madrasalarda dars bergan, ko‘p marotaba hakamlik qilgan, musibatlarga sabr ko‘rsatgan olimlar qatoriga kiradi.

Tuqayuddin ibn  Rofi’adan yakuniy bilim olgan. Hadislarni puxta o‘rgangan, “al-ajza –qismlar” va “tamaki”larni yozgan. Shu bilan birga fiqh, usul va arab tilini shunday o‘rgandiki, yoshligidan qobiliyatli, malakali mutaxassis bo‘lib yetishdi. U kishi ajoyib she’rlar va nasrlat ham yozgan. Ibn al-Hojibning “Muxtasar”i va Bayzoviyning “Minhaj”iga [usul boʻyicha kitob] sharh yozgan. Fiqhga oid “At-Toshix  ala  at-tanbih val minhaj va tashix” va “At-tarshih  at-tashix” kitoblarini ham yozgan. «Jam al-javomi» asarida  usul  asoslarini  qisqacha  bayon  qilib,  unga  «Man  al-mavoni» sharhini yozgan. “Al-Qavoid al-Mushtamal  ala al-ashbah  va  an-nazoir” kitobini ham yozgan. Shuningdek, u kishi kuchli notiq sohibi ham edi. Shuningdek, o‘z ishini puxta bilimdoni hisoblanardi.

U kishining ustozlari:

Otasi shayxulislom Takiyuddin as-Subkiy (683-756),

Imom, hofiz, tarixchi Shamsuddin az-Zahabiy (673-748),

Imom, Hofiz Jamoliddin Abul-Hajjoj al-Mizziy (654-742),

Imom, mufassir, nahvshunos olim Abu Hayyon al-Andalusiy (654-745 h),

Imom Shamsuddin ibn an-Naqib (661-745),

Imom an-Navaviyning safdoshi. Imom, Hofiz Fathuddin Ibn Said an-Nas (671-734),

Imom Izzuddin ibn Jamo (694-767),

Imom Sharafuddin Yahyo ibn Yusuf al-Maqdisiy, ibn al-Misriy (vaf. 737-hijriy),

Imom Abdul-Muhsin ibn as-Saabuniy al-Misriy (vaf. 736-hijriy).

U kishining shogirdlari:

Imom Shamsuddin al-Goziy (vaf. 770-hijriy),

Alloma Zaynuddin al-Kurshiy (vaf. 792-hijriy),

Shayx Ibn Sind (vaf. 790-hijriy),

Alloma Ibn ash-Shurayshiy (vaf. 795-hijriy),

Hofiz Sharafuddin al-Goziy (vaf. 799-hijriy),

Shayx Ibn Jabbob (vaf. 800)

Shayx Shihobuddin al-G‘ayzoriy (vaf. 808).

Shayx Jaloliddin al-Hamaviy (vaf. 809).

Hofiz Ahmad ibn Hoji (vaf. 816).

Alloma al-Fayruzobodiy (vaf. 817).

U kishining kitoblari hayotlik  davridayoq  tarqalib,  katta  muvaffaqiyatga  erishdi.  U kishi tabaqot  janrida ham  ijod qilgan Tabaqotlari -Kubro (katta), Vusto (o’rta) va Sug’ro (kichik)  yozgan.  Ibn  Naqib  unga  fatvo  va  tadris  (tadris)  qilishga  ruxsat  beradi. Damashqning ko‘plab madrasalarida dars bergan. U kishi qaror qabul qilishda (hukum) otasining   o’rnini   egallagan,  so’ngra   otasining   buyrug’i   bilan   mustaqil   ravishda qarorlar    qabul  qila  boshlagan.  Keyin  otasi  yordami  bilan  “Dor  al-hadis   al-ashrafiya”ga rahbarlik qildi. Keyinchalik, u kishi 754-yilda  hukumat  lavozimini  egalladi. Juma  masjidining  bosh  xatibi  hisoblanardi.  U kishi butun  Shomning  eng  muhim  qozisiga aylandi. Shu  sababdan  ham  u kishining  boshiga  birin-ketin  katta  musibat  va  sinovlar tushdi,  lekin  shu  bilan  birga  u kishi barcha  sinov  va  qiyinchiliklarga  bardosh  berdi.  Va  u kishi o’z  lavozimiga  qaytganida,  u kishi o’ziga  yomonlik  qilganlarning  hammasini  kechirdi. U kishi saxovatli, hurmatli  inson  edi.  Shuningdek, u kishi 757-yilning  rabiul-avval  oyida  otasi tirikligida  qozi bo‘lgan  birinchi  kishidir.  Keyin 759-yilning  sha’bon  oyida  u kishi bu lavozimdan chetlashtirilib, Abu al-Baqoni tayinlashdi, biroq Shavval oyining boshida u kishini qaytarib lavozimga tayinlashdi.

U kishining  oxirgi  marta  lavozimidan  chetlatilishining  eng  muhim  sababi  shu  ediki, Sulton   69-yilning   Jumadul-avval   oyida   savdogarlardan   zakot   yig’ish   to’g’risida buyruq  chiqarganida,  valiylardan  haddan  tashqari  ko’p  pul  topilgan  edi. Lekin u kishi Qozi bo’lgan holda, oluvchining ismi ko’rsatilmagan hujjatlar (orderlar) bo’yicha  tekshiruv  o’tkazilgan.  Va yetimlarga qaragan  odamdan  qozi  bu  miqdorni  olganini tan olishini istashdi, lekin u kishi rad etdi. Va keyin qozi lavozimidan chetlatildi. U kishining vafot etishi 771-yil hijriy yilning zulhijja oyining 7-kunida vafot etadi. U kishining  vafoti  sababi  esa  manbalarda  shanba  kuni  kechasi  o’lat  bilan kasallangan. Shundan so’ng seshanba kuni vafot etgan. Xulosa o’rnida  shuni  aytishimiz  mumkinki  ushbu  biz  o’rganayotgan  olim mutakallim Tojiddin  Abdul  Vahhob  ibn  Ali  ibn  Abdulkofiy  hayoti  va  u  kishining ilmiy faoliyati borasida borasida o’zbek tilida manbalarda uchramaydi. Biroq arab tilida  rus  tili  hamda  ingliz tilida ma’lumotlar topishimiz mumkin. Shuning uchun ushbu olimning hayoti o’rganib u kishini tadqiq qilishimiz u kishining boy ilmiy me’rosini o’rganishimiz lozim bo’ladi.

Toshkent islom instituti talabasi

Saidburhon Rabboniy

371060cookie-checkSubk qishlog’idan chiqqan din toji

Сиз нима дейсиз, фикр билдиринг: