Faqih, mufassir, usul, aqida, zuhd boʻyicha koʻplab asarlar yozgan, buyuk alloma Samarqand shayxulislomi Abu Lays Samarqandiyning toʻliq ismlari Nasr ibn Muhammad ibn Ahmad ibn Ibrohim Abullays as – Samarqandiy al – Hanafiydir. Bu zotning tugʻilgan yili sifatida tarixchilar hijriy 301– 310 yilar orasi va 911- milodiy yilni koʻrsatadilar. Ul zotning kunyasi Abu Lays, yaʼni “Laysning otasi” degan ma’noni bildiradi. “Lays” lugʻatda sher, arslon maʼnosini beradi. U zotning Lays degan farzandlari boʻlganmi yoki “Abu Turob” singari majoziy kunyami, nomaʼlum. Kunyaridan mashhurlaridan yana biri “al – Faqih” boʻlib, bu kunya bilan jahonga tanilganlar. Alloma fiqh ilmida yuksak martabaga erishgan bo’lib, oʻz zamonlarida u kishiga teng keladigan olim topilmas edi. Ikkinchi unvonlari “Imomul – huda”. Bu kunya bilan yana bir buyuk alloma Abu Mansur al – Moturidiy ham atalgan.
Bu zotning vafoti haqida ham muarrixlar turli sanalarni koʻrsatadilar. Dovudiy oʻzining “Tabaqot al – Mufassirin” kitobida 393 – hijriy yilning jumodul – oxir oyining seshanba 11 – kechasida vafot etgan degan. “Javohir al – muziʼa” asarida 373-seshanba kechasida, “Kashf az – zunun” asarida 376, yoki 383, yoki 375 – hijriy yilda vafot etgan deyiladi. Yaʼni, alloma 985 va 1003-milodiy yillar orasida vafot etgan. Manbalarda u kishining oilasi haqida hech narsa yozib qoldirilmagan.
Tugʻilgan joylari Samarqanddir. Bu shahar to’g’risida o’zlarini asarlari “Bahr al – ulum” kitobining kirish qismida u shahar haqida shunday deydilar: “Arablar uni Siron ham deydilar. Safd vodiysining janubida joylashgan bo’lib bu joy iqlimi yaxshi va katta shahardir”. Samarqand ulamoyu fuqaholar, tasavvuf ahllari safar qiladigan joy edi. Shuning uchun bu yer boshqa yurtlar ichida muhim ilmiy oʻrin egallab turadi.
Abu Lays Samarqandiyning olimlardan boʻlgan sheriklari va doʻstlari ham koʻp edi. Ulardan:
- Al – Hakim as – Samarqandiy.
- Muhammad ibn Ahmad as – Samarqandiy.
- Is’hoq as – Samarqandiy.
- Abu Muhammad Abdulloh ibn Abdurrahmon ibn al – Fazl as – Samarqandiy.
5.Abu Nasr al – Iyoz as – Samarqandiy.
6.Muhammad ibn Usmon as – Samarqandiy.
7.Muhammad ibn Abduljalil as – Samarqandiy.
Bu kishinig ustozlari:
- Ahli taqvo, ahli fazl va faqih Muhammad ibn Ahmad ibn Ibrohim at – Tusiy. (bu zot Abu Laysning otalaridir. Yoshliklarida ilk ilmni shu kishidan oʻrganganlar.)
- Abu Jaʼfar al – Hinduvoniy. ( Abu Jaʼfar Balxiy).
- Al-Xalil ibn Ahmad al-Qozi as-Sijziy. (Hanafiy olimlaridan, Abu Lays Samarqandiyning zamondoshlaridan boʻlib, fiqh va hadis ilmida ulugʻlaridan boʻlgan.)
- Muhammad ibn al – Fazl al – Balxiy al – Mufassir.
Shogirdlari:
- Luqmon ibn Hakim al – Fargʻoniy.
- Naim al – Xatib Abu Molik.
- Muhammad ibn Abdurrahmon az – Zubayriy.
- Ahmad ibn Muhammad Abu Sahl.
- Tohir ibn Muhammad ibn Ahmad ibn Nasr Abu Abdulloh al – Haddodiy.
Asarlari:
Abu Lays Samarqandiydan barakali ilmiy meros qoldi. Ilm, fan, adab borasida koʻplab kitoblar tasnif etdilar. Fiqh, usuli din, tib va falsafa ilmlarida shuhrat va martaba qozondilar.
Fiqh ilmida yozgan asarlari:
- “Xizonat al – fiqh” (“Fiqh xazinasi”). Bu asarda hanafiya mazhabi aqidalari asosida musulmon huquqshunosligi (fiqh)ning qisqacha taʼrifi berilgan. Asar 42 ta mustaqil kitob va 100 dan oshiq bobga boʻlinadi. Asar “Kitob masoil at – tahorat” (“Tahoratga oid masalalar kitobi”) bilan boshlanib, “Kitob al-vasoyo” (“Vasiyatlar kitobi”) bilan tugaydi. Xizonat al-fiqh”ning 1467 va 1814- yillari koʻchirilgan ikki qoʻlyozma nusxasi FA Sharqshunoslik institutida saqlanmoqda.
- “Uyun al masoil”. ( Hanafiy mazhabi asoslari haqida).
- “Muqaddima Abu Lays fis – solat”. (“Namoz muqaddimasi”).
- “An – navozil fil fatovo” (“Voqealar”). Bu fatvolar haqida kitobdir.
- “Taʼsis an – nazoir al – fiqhiyya”.
- “Al – Mabsut fi furuʼil fiqh al – Hanafiy”.
- “An – Navodirul muqayyida”. (Fiqhning nozik masalalari haqida).
- “Sharh al – jomiʼul kabir” va “Sharh al – jomeʼus sagʻir”. (Muhammad ibn al – Hasan ash – Shayboniyning kitoblariga sharh yozganlar).
- “Muqaddima fi bayoni al – kaboir vas – sagʻoir”.
- “Fatovo Abu Lays”. (bu kitobda fiqh fatvolari jamlangandir).
Usulu din to’g’risida yozgan asarlari:
- “Kitob muxtalif ar – rivoya” (“Turli rivoyatlar haqida kitob”).
- “Kitob bayon qoid al – usul” (“Din asoslari qoidalari bayoni kitobi).
- “Kitob asror al – vahiy” (“Vahiy sirlari kitobi”).
- “Minhoj al – ibod” (“Bandalar uchun yoʻllanma”). Bu asarning ikki- ta qoʻlyozmasi Rossiya FA Sharqshunoslik institutining Leningrad boʻlimida saqlanmoqda.
- “Usulud – din”.
- “Risolat fil – maʼrifat val – iymon”.
- “Risolat fil – hukm”.
- “Quvvatun – nafs fi maʼrifatil – arkon al – xams”.
Tafsir ilmida yozgan asarlari:
- “Bahr al – ulum” (“Ilmlar dengizi”) nomli tafsir. Butafsirning 3ta nusxasi saqlanib qolgan. Ikki nusxasi Misr Arab Respublikasi kutubxonalarida, bir nusxasi Edinburg kutubxonasida saqlanmoqda. Uch jildlik ushbu asar Misr Arab Respublikasining “al- Azhar” universiteti doktorlari Muhammad Muavvaz, Ahmad Abdulmavjud va Abdulmajid an – Nutiylar tomonidan oʻrganilib, 1993 yil Bayrutda nashr etilgan. Mahmud Husayn az-Zahabiy “at – Tafsir val – mufassirun” asarida Samarqandiyning “Bahr al-ulum” tafsiri haqida shunday deb yozadi: “Bu tafsirni koʻp marotaba oʻqib chiqdim, muallif bir bobida salaf ulamolaridan rivoyat qilgan holda kishilarni tafsir ilmini oʻrganishga chaqirishini va uning fazilatini bayon qilishini koʻrdim.
Taqvo, muomala va odob bobida yozgan asarlari:
- “Kitob qurrat al – uyun va mufarrih al – qalb al – mahzun” (“Koʻzlar qorachigʻi va gʻamgin dillarni xursand qilish kitobi”).
- “Boʻston al – orifin” (“Oriflar boʻstoni”). Bu odob axloq masalalariga oid asar boʻlib, unda taʼlim tarbiyaga oid juda koʻp tarixiy voqealar, hikoyalar va hadislar keltirilgan. Asar 159 bobdan iborat. “Boʻston al – orifin” juda keng tarqalgan asar boʻlib, uning bosma va qoʻlyozma nusxalari turli mamlakatlarning kutubxonalarida saqlanmoqda. 1815 – yili yozib tugatilgan qoʻlyozma va 1814 – yili yozilgan ikkinchi bir qoʻlyozma nusxalari FA Sharqshunoslik institutida saqlanmoqda.
“Tanbeh al – gʻofilin” (“Gʻofillarga tanbeh” ). Bu asar 94 bobdan iborat boʻlib, axloqiy – tarbiyaviy ahamiyatga ega kitob. “Tanbeh al – gʻofilin” ning Buxoro amiri Haydar (1800 – 1826) topshirigʻi bilan 1810 – yil Buxoroda koʻchirilgan va 1873 – yili koʻchirilgan qoʻlyozmalari, hamda bir qancha tosh bosma nusxalari FA Sharqshunoslik institutida saqlanmoqda. Bu asarning bir nechta qoʻlyozma nusxasi Rossiya FA Sharqshunoslik institutining Leningrad boʻlimida saqlanmoqda. Dilmurod Qoʻshoqov tomonidan oʻzbek tiliga tarjima qilinib nashr etildi.
U kishining “Bahr al – ulum” (“Ilmlar ummoni”), “U’yun al – masoyil” (“Masalalar sarchashmasi”), “Tanbehul – gʻofilin” (“Gʻofillarga tanbehlar”), “Boʻston al – orifin” (“Oriflar boʻstoni”) kabi asarlari bizgacha yetib kelgan va nashr qilingan.
Toshkent islom instituti
404 guruh talabasi
Bannayev Abdulbori